Acrylic on canvas, 180x260 cm., 2023
New production from “Misticisme tecnopop”, curated by Christian Alonso
Centre d’art La Panera, Lleida, until 28/5/2023
After “S/T”, 1994, by Teresa Nogués
D’entre les escultures de rotonda de la ciutat de Lleida, els coneguts «Ous del Siurana» ocupen un lloc primordial en l’imaginari popular. Aquesta escultura monumental, batejada originalment per la seua creadora com a Sense títol, està ubicada a la glorieta Font i Quer (confluència entre l’avinguda Pearson i el carrer Xavier Puig i Andreu, al barri de Pardinyes), i és de l’artista Teresa Nogués i Santamaria. Consisteix en dues grans estructures ovoidals, metàl·liques i estriades, que contenen còdols de riu. Indiquen el final de la trama urbana i el començament del parc de la Mitjana, la zona verda periurbana més gran de la ciutat, de gran interès ecològic i de gran estima pel veïnat. El seu significat popular n’ha suplantat el significat artístic, i en comptes d’una al·lusió a la natura, ha passat a ser un símbol de l’individualisme i la tossuderia d’Antoni Siurana, alcalde socialista de Lleida (1979-1987 / 1989-2004) i artífex de la transformació urbanística de la ciutat a finals del segle xx. No hi ha cap monument lleidatà d’època contemporània que hagi generat tant d’impacte mediàtic. Text: Christian Alonso
De entre las esculturas de rotonda de la ciudad de Lleida, los conocidos «Ous del Siurana» ocupan un lugar primordial en el imaginario popular. Esta escultura monumental, bautizada originalmente por su creadora como Sin título, está ubicada en la glorieta Font i Quer (confluencia entre la avenida Pearson y la calle Xavier Puig i Andreu, en el barrio de Pardinyes), y es de la artista Teresa Nogués i Santamaria. Consiste en dos grandes estructuras ovoidales, metálicas y estriadas, que contienen piedras de río. Indican el final de la trama urbana y el inicio del parque de La Mitjana, la mayor zona verde periurbana de la ciudad, de gran interés ecológico y muy apreciada por el vecindario. Su significado popular ha suplantado su significado artístico, y en vez de ser una alusión a la naturaleza, ha pasado a ser un símbolo del individualismo y la tozudez de Antoni Siurana, alcalde socialista de Lleida (1979-1987 / 1989-2004) y artífice de la transformación urbanística de la ciudad a finales del siglo xx. No existe ningún monumento leridano de época contemporánea que haya generado tanto impacto mediático. Texto: Christian Alonso
27/5/2023 12.00-13.30h
ELS OUS DEL SIURANA. ICONICITAT, SIMBOLISME I SIGNIFICACIÓ DELS MONUMENTS URBANS.
Taula rodona amb Teresa Nogués (artista) i Christian Alonso (Director del Centre d’art La Panera).
+info
Selection of images and documents from the personal
archive of Teresa Nogués. Among the sculptures on
roundabouts in the city of Lleida, the well-known
“Ous del Siurana” occupies a fundamental place in
the popular imagination. This monumental sculpture,
originally named Untitled by its creator, is located in the
Font i Quer roundabout (the junction between Avenida
Pearson and Street Xavier Puig i Andreu, in the Pardinyes
neighbourhood) and is by the artist Teresa Nogués i
Santa Maria. It consists of two large ovoid structures,
metallic and fluted, containing river stones. They indicate
the end of the urban area and the beginning of La
Mitjana park, the largest peri-urban green area in the
city, of great ecological interest and much appreciated
by local residents. Its popular meaning has supplanted
its artistic meaning, and instead of being an allusion to
nature, it has become a symbol of the individualism and
stubbornness of Antoni Siurana, socialist mayor of Lleida
(1979-1987 / 1989-2004) and architect of the city’s urban
transformation at the end of the 20th century. There is no
contemporary Lleida monument that has generated so
much media impact.