Video installation (documents, “chronovisor”, books and objects), 130x160x80 cm., 7’08’’, 2019/2020
El cronovisor és una inquietant llegenda del misteri, basada en fets reals. Si avui coneixem el terme “maleïda hemeroteca”, l’aparell suposadament dissenyat als soterranis del Vaticà pel pare benedictí Marcello Pellegrino Ernetti (1925-1994), a tota pàgina del Domenica del corriere de maig de 1972, seria una translació visual de les imatges de la història del món, flotant a anys llum pels universos infinits (les imatges no deixen de ser energia, flaixos de llum sensorials), captades per algun mecanisme tecnològic ultrasecret. Sigui com sigui, Spanish chronovisor transforma aquest batibull en un popurri polític d’emergència on cavalca Abascal, canta María Lapiedra, gesticula Rivera?, lluita Froilán, s’allibera Rubianes, tapa Letizia -a Sofía-, s’enfada Willy Toledo, ressuscita Franco (el seu enterrament reproduït a la inversa), s’apareix Puigdemont jove, amenaça Losantos o diverteix la senyora de Jaén que va veure un “resplandor ¡y hace pum! digo hoy ya está aquí la guerra...”. Un aparell inconvenient i impossible per entendre o justificar allò contrari al progrés: el retrocés.
El cronovisor es una inquietante leyenda del misterio, basada en hechos reales. Si hoy conocemos el término "maldita hemeroteca", el aparato supuestamente diseñado en los sótanos del Vaticano por el padre benedictino Marcello Pellegrino Ernetti (1925-1994), a toda página del Domenica del Corriere de mayo de 1972, sería una traslación visual de las imágenes de la historia del mundo, flotante a años luz por los universos infinitos (las imágenes no dejan de ser energía, flashes de luz sensoriales), captadas por algún mecanismo tecnológico ultrasecreto. Sea como sea, Spanish chronovisor transforma este revoltijo en un popurrí político de emergencia donde cabalga Abascal, canta María Lapiedra, gesticula Rivera?, lucha Froilán, se libera Rubianes, tapa Letizia -a Sofía-, se enfada Willy Toledo, resucita Franco (su entierro reproducido a la inversa), se aparece Puigdemont joven, amenaza Losantos o divierte la señora de Jaén que vio un "resplandor ¡y Hace pum! digo hoy ya está aquí la guerra ... ". Un aparato inconveniente e imposible para entender o justificar lo contrario al progreso: el retroceso.
The chronovisor is a disturbing mystery legend, based on real events. If today we know the term "damn newspaper archive", the device supposedly designed in the basement of the Vatican by Benedictine Father Marcello Pellegrino Ernetti (1925-1994), on the cover of the Domenica del Corriere, May 1972, it would be a visual translation of the images of world history, floating light years through the infinite universes (images are still energy, sensory light flashes), captured by some ultra-secret technological mechanism. Either way, Spanish chronovisor transforms this jumble into a political medley (of emergency) where Abascal rides a horse, María Lapiedra sings, Rivera gestures?, Froilán fights, Rubianes is released, Letizia hides -Sofía-, Willy Toledo is annoyed, Franco resuscitates (his burial... rewind), young Puigdemont makes an appearance, Losantos threatens or we have fun with the lady from Jaén who saw a "shining and it went ¡Pum! I say.. today the war is here...". An inconvenient and impossible device to understand or justify the opposite of progress: regression.
Biennal d’Art de Girona 12/12/2019-22/02/2020, Casa de la Cultura de la Diputació de Girona, Girona
Thanks to Irene & Mariona, Ramón Parramón (IDENSITAT) & Cèlia del Diego
Press
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1710407-doble-moral-a-malta-i-aqui.html
Catalog available or download online